onsdag 17 november 2010

Idag skulle jag överaska Johan med lite nybakt bröd när han kom hit.
Men det blev ju bara pannkaka av det. Det ska vara torrjäst i brödet och jag är inte så van vid att använda det när jag bakar. Så det jäste typ inget. Det skulle jäsa i en timme men det hade nästan inte hänt nåt.
Vet ju att bröd som ska jäsa gillar att ha det värmt och fuktigt så jag fick helt enkelt ställa in degbunken i badrummet och ta en riktigt värm och lång dusch. När jag kom ut från duschen så hade faktiskt degen jäst till dubbel storlek. Sen var det bara att göra frallor av degen och ställa in plåtarna under bakduk i badrummet.
Sen kunde jag äntligen grädda dom. Både jag och Johan var vrål hungriga eftersom det tog så lång tid för brödet att jäsa. Men till slut så fick vi våra nybakta frallor :)
Receptet på brödet hittar du här

Inga kommentarer: