fredag 15 oktober 2010

Festpaj med päron och mintchoklad

                                                                           200 grader
Paj botten:
2 dl vetemjöl
50 g margarin
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

Fyllning:
2 ägg
2msk socker
2 ½ dl grädde
100 g mintchoklad (lindts)
1-2 päron

Paj botten: Arbeta ihop mjöl, margarin, socker och vaniljsocker till en smulig massa.
Tillsätt äggulan och forma till en deg. Blir den väldigt smulig så kan man tillsätta lite vatten.
Tryck ut degen i en sockerkaksform med löstagbara kanter.
Nagga botten och grädda mitt i ugnen i 10 min.
Låt svalna.


Fyllning: Vispa ägg och sockret vitt och pösigt.
Värm grädden i en kastrull tills den precis börja koka. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner chokladen.
Blanda chokladblandningen med äggsmeten. Häll smeten i formen. Skär päron i klyftor och fördela dom i smeten. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.

Eftersom botten krymper en aning i ugnen så kan man lägga en remsa bakplåtspapper längs med kanten. 
Jag tycker att det blir mycket smidigare att får bort pajen från formen efter den har varit nedkyld. Blir lätt att den fastnar på kanterna annars. Har också bakplåtspapper i botten så den smidigt går att få loss. Pajen är klar när den har fått lite färg. Den ska vara väldigt kladdig!

Antingen kan man äta den direkt eller kan man kyla ner den i någon timme så den stabbar till sig lite.
Själv tycker jag att den är godast att äta om den har varit kyld. Får en bättre konsistens. 
Serveras med vispad grädde och päron. 

Inga kommentarer: