onsdag 27 oktober 2010

Tekakor

5 dl mjölk
4 dl havregryn
½ msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g färsk jäst
8 - 9 dl vetemjöl special

Värm mjölken till ca 50 grader och häll i havregrynen, salt och sirap. Låt blandningen stå och svälla i ca 20 min.
Smält smöret och rör ner det i grynblandningen.
Smula ner jästen och blanda ordentligt.
Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg.
Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i ca 10 bitar beroende på hur stora tekakor du vill ha.
Kavla ut till runda tekakor, ca 1 cm tjocka.
Nagga dom med en gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 min.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅååh va gooda dom ser ut!!! Önska att jag hade en stööörre frys så jag med kunde baka lite bröd osv.. Men försöker äta ur min frys nu.. så det blir lite plats.. Men de där tekakorna sååg riktigt goda ut :)

johan sa...

Dom va riktigt goda :D tackar ännu en gång :p