söndag 2 januari 2011

Fejkindustrins baksida

Igår när jag kom hem var jag as seg. Känner mig fortfarande inte pigg. Har jätte ont på vänster sida både i halsen och utanpå. Tvingade mig till att göra lite mat så jag kunde få lite matlådor till nästa vecka. Sen låg jag i soffan hela kvällen och kollade på tv. Älsklingen skulle kommit på kvällen men han hade fått feber :(

Idag när jag vaknade var jag inte heller pigg. Gick upp vid 9 men låg som en zombie i soffan till ett. Hoppas jag blir lite piggare så jag kan ta tag i städningen!!!
När jag låg där i soffan så kom det ett program som hette Fejkindustrins baksida.
Det är en sak att dom förfalskar väskor, kläder och smycken men att förfalska mat och medicin är ju helt SJUKT!!!
I Kina är det ju så fattigt så dom gör precis vad som helst för att tjäna pengar. Dom anställda på dom här företagen har det inte lätt. Det var en flicka som berättade att hennes mamma hade sålt henne till en fabrik som tillverkade fejkprodukter för att hon ville köpa en ko till sina nya man!! Hur kan man som mamma göra nåt sånt.
Jag kan verkligen inte förstå det!!
Sen var det en fabrik som poliserna stormade in i och dom möttes av att det stank urin. Sen upptäckte dom att alla anställda jobbade 20 timmar per dygn och dom satt fastkedjade hela tiden i sina maskiner. Dom fick mat i hundskålar!!! Hur kan man behandla folk på det sättet. Jag blir så upprörd när jag ser sånt här!!

Det andra avsnittet handlade mycket om att dom förfalskade medicin. Dom har hittat fejk medicin i Storbritannien och det är väl bara en tidfråga innan det kommer till våra apotek. Man tror ju verkligen att det är äkta vara när man köper det på ett apotek men på nåt sätt så tar sig fejkindustrin in överallt.
Det var en tjej som hade diabetes och henne insulin var fejk och hon dog!
Det var en man som hade ätit en medicin i över 20 år och köpte ut en ny dos som vanligt på apoteket men fick då en fejk och han låg i koma i 3 månader!!
Det var några barn som skulle opereras på ett vanligt sjukhus men dom vaknade aldrig upp efteråt för att det dom sövdes med var fejk!!
Dom som jobbar på apoteken och sjukhusen ser ingen skillnad på om det är fejk eller äkta eftersom dom är identiska på utsidan men innehåller absolut inte samma!!
Dom förfalskar till och med ägg!! Dom är verkligen inte ett dugg nyttiga och man blir sjuk när man äter dom. Jag fattar inte hur man kan vilja människor så illa! Men dom är väl så desperata efter pengar!!


2 kommentarer:

anna sa...

Jag såg också det programmet. Hur ska man göra för att handla rätt om du förstår hur jag menar. Var ska jag köpa mina kläder och veta att det har gått rätt till?

Veronicas bakblogg sa...

Precis!!! Det är nog väldigt mycket som vi inte vet om. Man får verkligen hoppas att man får rätt medicin när man handlar på apoteket i alla fall!