söndag 14 november 2010

I fredags så gick Wilma hem till mig direkt efter skolan eftersom vi skulle julbaka.
Vi gjorde chokladformar och började med hallontryffeln.

I lördags så kom alla fyra barnen hit.
Killarna spelade wii och vi tjejer bakade. Vi skulle göra en kola kräm still chokladformarna men det blev först för hård så det blev mer som en seg kola. Så då gjorde jag om den och då tyckte Johan att den var för lös så jag kokade den lite till och då blev ju även den för seg. Så då sket jag i kola krämen.
Hallontryffeln ville inte riktigt stelna som vi tillsatte lite mer choklad och florsocker eftersom vi hade hittat på receptet från början så hade vi nästan räknat med att det inte skulle bli perfekt med detsamma.
Sen gjorde vi i alla fall lite chokladkola och den blev bra i alla fall. Helt lagom seg. Barnen rullade in dom i papper.


Sen smälte vi vit choklad och tillsatte några droppar röd karamell färg för att få den lite rosa.
Sen doppade jag hallontryffeln i det.
Var rätt trött när barnen åkte hem vid 6 tiden. Men det var bara att börja göra iordning sig. För vi skulle upp till Jönköping för att träffa Johans kompisar. Det var väldigt trevligt :) Vi var hemma tjugo över två. Så jag slocknade direkt när jag la mig i sängen.

Idag så kom barnen hit igen. Fast bara Wilma, Tilde och Fanny.
Vi skulle försöka att baka mintkyssar som jag har hört ska vara väldigt svårt. Det blev helt konstigt.
Så banen lekte med den smeten istället för några mintkyssar gick det inte att göra.
Men sen gjorde vi ljus chokladtryffel till chokladformarna eftersom kolan blev så misslyckad.
Den blev jätte god. Men jag råkade börja spritsa hälften av formarna när tryffeln inte var tillräckligt hård så det flöt ut lite i formen. Så man såg nästan inte att jag hade spritsat ut det med en krusad tyll.
Sen gick vi upp till mamma och pappa för att fira fars dag.

Inga kommentarer: